Jak zlikwidować bariery architektoniczne w szkole?

Krzywoliniowa platforma schodowa może być zamontowana na klatce schodowej w szkole.

Jak zlikwidować bariery architektoniczne w szkole?

Likwidacja barier architektonicznych w szkole czy innych miejscach publicznych, takich, urzędy czy przychodnie jest niezbędna. Jej obowiązek wprost wynika z ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z dnia 19 lipca 2019.

W tym artykule dowiesz się, co zrobić, aby szkoła była miejscem bez barier architektonicznych. Sprawdzisz, jakie urządzenia możesz zamontować w szkole i jak uzyskać dofinansowanie do likwidacji barier. Zaufaj naszej wiedzy i doświadczeniu. Jako firma Windy Schodowe od lat pomagamy w likwidacji barier architektonicznych.

Krzywoliniowa platforma schodowa może być zamontowana na klatce schodowej w szkole.
Krzywoliniowa platforma schodowa może być zamontowana na klatce schodowej w szkole.

Dlaczego likwidacja barier architektonicznych w szkole jest ważna?

Zgodnie z ustawą o zapewnieniu dostępności, jednostki sektora publicznego, w tym szkoły, mają obowiązek zlikwidować bariery architektoniczne do 6 września 2021 r. Jeśli nie dopełnią tego obowiązku, ryzykują skargami ze strony osób niepełnosprawnych i ich opiekunów. Szkoła bez barier, w której wszystkie dzieci mogą bezpiecznie poruszać się i zdobywać wiedzę jest niezbędna dla ich rozwoju i wyników osiąganych w nauce.

Jakie bariery architektoniczne są obecne w szkołach?

Aby zidentyfikować, jakie bariery architektoniczne występują w określonej szkole, zacznij od przeprowadzenia audytu dostępności. Sprawdzisz w ten sposób, czy wszystkie przestrzenie, np. klasy, toalety, korytarze, stołówki, są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poproś o wsparcie i zorganizuj konsultacje. Zaproś do rozmów rodziców, uczniów, architektów specjalizujących się w dostosowaniach budynków oraz organizacje skupione na pomocy osobom z niepełnosprawnością. Trafna diagnoza problemów i obszarów do poprawy jest kluczowa, by realnie zlikwidować bariery architektoniczne w placówce oświatowej.

Z jakimi trudnościami mierzą się dzieci z ograniczeniami ruchowymi?

Dzieci poruszające się na wózku inwalidzkim mogą napotykać różnego rodzaju trudności zarówno fizyczne, jak i społeczne. Podstawowym obszarem jest swobodne poruszanie się, które jest często uniemożliwione przez przestrzenie niedostosowane do wózków inwalidzkich.

Najpopularniejsze typy barier architektonicznych, które można spotkać w szkole:

  • Schody — bariera architektoniczna, która uniemożliwia uczniom z niepełnosprawnością swobodne poruszanie się po całym budynku szkoły
  • Niedostosowane toalety
  • Wąskie drzwi i korytarze
  • Brak wind, podjazdów i poręczy
Krzesełko schodowe zamontowane w szkole
Krzesełko schodowe zamontowane w szkole

Jak zlikwidować bariery w szkole?

Wiesz już, jakimi trudnościami mierzą się uczniowie poruszający się na wózkach inwalidzkich. Zobacz, jak zgodnie z ustawą o dostępności, możesz dostosować budynek szkoły do ich potrzeb.

Pomyśl o likwidacji barier już na etapie projektu

Nowe budynki szkolne najczęściej są projektowane z myślą o osobach z niepełnosprawnością i ograniczeniami mobilności. W takich budynkach przewidziane jest miejsce na windę, nie ma schodów czy wysokich progów. Elementy te są wielkim utrapieniem w szkołach zlokalizowanych w starszych, czasem nawet zabytkowych budynkach.

Jak dostosować stary budynek do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością?

W całej Polsce bez trudu można wciąż znaleźć szkoły, które zlokalizowane są w starych budynkach. Co gorsza, część tych budynków nie była wybudowana jako szkoła, lecz miały inne funkcje. Sprawdź, co możesz zrobić w takim przypadku.

Krzywoliniowa platforma schodowa może być zamontowana na klatce schodowej w szkole.
Krzywoliniowa platforma schodowa w szkole.

Winda w szkole dla uczniów z niepełnosprawnością

Windy są najwygodniejsze dla osób, które poruszają się na wózku, przy pomocy balkonika lub o kulach. Niestety, zdarza się, że warunki techniczne budynku uniemożliwiają zamontowanie w nim windy. Sprawdź, jakie inne rozwiązania możesz wdrożyć w szkole podstawowej i średniej.

Platforma schodowa w szkole

Platforma schodowa to urządzenie pomagające osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich w pokonaniu schodów. Nadaje się do montażu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Dodatkową zaletą platformy jest to, że aby z niej skorzystać, nie jest potrzebna pomoc opiekuna. Platformy schodowe pozwalają na samodzielne przemieszczanie się między piętrami. Złożona platforma schodowa nie ogranicza zbytnio szerokości schodów, dzięki czemu nie stanowi zagrożenia dla pozostałych dzieci uczęszczających do szkoły.

Krzesełko schodowe pomoże zlikwidować bariery w szkole

Innym sposobem likwidacji barier architektonicznych w placówce edukacyjnej jest montaż krzesełka schodowego. W odróżnieniu od platformy, z krzesełka nie mogą korzystać osoby poruszające się na wózku inwalidzkim. Jest ono natomiast idealne dla osób chodzących przy pomocy kuli. Montaż krzesełka schodowego jest bardzo prosty i nie wpływa na wygląd całego budynku. Co więcej, złożone krzesełko schodowe zajmuje bardzo mało miejsca. Nie ma więc ryzyka, że krzesełko znacznie zmniejszy szerokość schodów.

Jak skorzystać z dofinansowania pfron?
Dowiedz się otrzymać dofinansowanie ze środków PFRON.

Dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych

Państwowy Fundusz Rehabilitacji i Osób Niepełnosprawnych może udzielić dofinansowania na likwidację barier architektonicznych w placówkach edukacyjnych. Jeśli szukasz źródeł finansowania krzesełka schodowego lub platformy schodowej w swojej szkole, skontaktuj się z miejscowym urzędem gminy. Zdobędziesz tam niezbędne informacja, jak uzyskać dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych ze środków Państwowego Funduszu.

Skontaktuj się z nami, a doradzimy w wyborze najlepszych rozwiązań dla Twojej szkoły.